یادداشت های مهرداد

درباره ادبیات، فلسفه، سینما و ...

یادداشت های مهرداد

درباره ادبیات، فلسفه، سینما و ...

نوشته ای بر فیلم گفتگو با سایه

 

فیلم گفتگو با سایه براساس همان نگاه کوته فکرانه ای که شاید خیلی ها دیگه نسبت به صادق هدایت دارند. ساخته شده. تم اصلی فیلم بیشتر به خودکشی هدایت و ارتباط آن با ترز می پردازد. از دید احمدزاده محقق این فیلم دو خودکشی هدایت به ترز و عشقش به آن مرتبط می شود . شاید اولین خودکشی هدایت با ترز بی ارتباط نباشه. ولی معقولانه نیست که خودکشی دوم هدایت را هم به عشقش به ترز ارتباط بدهیم. از زمان خودکشی اول تا دوم چیزی حدود 31 سال گذشته. و قطعا به هیچ وجه نمیشه دگرگون گشتن شخصیت هدایت با این همه پیچیدگی را در این برهه ی زمانی در نظر نگرفت. قطعا آخرین خودکشی هدایت خیلی حساب شده و دقیق بوده و نمی توان ارتباط آن را با عشقش دانست. خواست هدایت در آخرین خودکشی اش چیزی فراتر از آن بوده که ما بخواهیم به آن دست بیابیم. نمی توان شخصیت هدایت را با آن همه پیچیدگی ها و ابهام ها را آنقدر ساده گرفت . گفتگو با سایه می تونست فیلم خوب و از این بهتری باشه ولی باز هم همان خطای را که اکثر محققان ما نسبت به هدایت دارند را تکرار کرده. تو یکی از سکانس های فیلم کارتی را که ترز برای هدایت فرستاده بود. نشان داده بود. برام جالب بود که تا حالا چرا این کارت های که ترز فرستاده را خانواده هدایت منتشر نکرده اند. تنها متن یکی از کارت پستال ها منتشر شده. توی کتاب از مرز انزوا (مجموعه کارت پستال های هدایت) هم که دارم این کارت پستال منتشر نشده. شاید هم خیلی چیزهای دیگه در مورد هدایت وجود داشته باشه که خانواده هدایت آنها را فاش نکرده. چیزهای که می تونه زوایایی پنهان شخصیت هدایت را نمایان کند.

نظرات 2 + ارسال نظر
ساحل پنج‌شنبه 21 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 11:05 ب.ظ http://openeyes.blogsky.com

کاش یه توضیحی در مورد سازنده فیلم و زمان و مکان نمایشش هم میدادی

سعید سه‌شنبه 26 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 08:43 ق.ظ

سلام
در باره فیلمی مطلب نوشتی که خیلی من رو متاثر کرد متاثر از اینکه این فیلم بیشتر شبیه اعتراف گیری هایی بود که بعد از انتخابات از سیاست مدارهای مخلف گرفته شد با این تفاوت که اینبار چون به صادق هدایت دسترسی وجود نداشت با احضار روح ازش اعتراف گرفتند اگر به زیر نویس فرانسوی فیلم دقت کنیم متوجه میشم که هدف آقای سینایی چه بوده
در فرانسه هدایت رو دوست دارند و بهش احترام می گذارند و فیلمی ضد جریان شاید شانس مطرح شدن پیدا می کرد
اگر از اجرا و بازیها و فضا سازی بسیار بد فیلم و دیالوگ های شعاری فیلم که مثل دادستان دادگاه اغتشاشات اخیر بود هم بگذریم و فقط به نگاه گروه فیلم ساز دقت کنیم باز هم فیلم بیشتر به اعتراف گیری از یک مجرم شباهت داره که بهش حق دفاع از خود داده نمیشه و حتی از داشتن وکیل هم محروم شده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد